sâmbătă, 15 septembrie 2007

Despre Răul Dumnezeu (again and again Cronicile Narniei)

Undeva în al treilea volum al Cronicilor Narniei, Lucy îl întreabă pe Domnul Beaver, referindu-se la Aslan, imagine leonină a avatarului divin: “Aşadar în preajma lui nu eşti în siguranţă?” Şi primeşte răspunsul: “Cine a spus ceva despre siguranţă? Evident că nu eşti în siguranţă. Dar el este bun. El este Regele, ţi-am zis.” Aslan este de-a lungul cronicilor Leul vorbitor care instaurează prin forţă şi inteligenţă dreptatea. Rolul lui este purificator şi vindecător, el arde scoriile care năpădesc Narnia şi o restaurează spiritual. Prin el se manifestă cele două feţe ale lui Dumnezeu: Cel Maiestuos (dimensiunea aspră, răzbunătoare) şi Cel Milostiv (dimensiunea blândă, iertătoare). Cine poate sta nestingherit în faţa lui Dumnezeu înainte de a obţine iertarea Lui?

În al treisprezecelea capitol, tot despre Aslan: “Oamenii care nu au fost niciodată în Narnia cred adesea că un lucru nu poate fi bun şi înfricoşător în acelaşi timp.” Pornind de la o lectură parţială a Bibliei, absolutizând injoncţiunile christice, creştinii au sfârşit într-o cumplită erezie: cea a negării dimensiunii maiestuoase a lui Dumnezeu. Secolul XVIII francez a fost cel al bondieuseriilor, a “bunului Dumnezeu” în sus şi a “bunului Dumnezeu" în jos, a unei Providenţe care iartă bleg totul, inclusiv viciile. Nimeni nu este fără păcat, dar de aici până la eternizarea placidă a păcatului e drum lung. Dumnezeu este Bun, e adevărat, dar să nu uităm că El este şi Rău. Dumnezeu este ceva nespus de bun şi de înfricoşător în acelaşi timp, pentru că nu este dumnezeu, decât Dumnezeu.

---------------

Pornind de la Cronicile Narniei, am mai scris:

Despre ispite

Ce magicã esti, lumea mea!

Despre pluralitatea lecturilor

Despre incertitudinile elective

Sandwich-uri pentru Făt-Frumos

Despre lucruri ce nu se văd

7 comentarii :

  1. Anonim spunea...

    atunci care-i diferenta intre rautatea lui Dumnezeu si rautatea Diavolului?

  2. Anonim spunea...

    Nu cred că trebuie să priveşti neapărat răutatea lui Dumnezeu prin prisma înţelegerii actuale a cuvântului. Răutatea Lui nu este una mojică şi ştirbitoare, ci purificatoare, aşa cum se zice şi în post. E mai degrabă o manifestare a sfinţeniei intransigente a divinităţii în raport cu materia pervertită de căderea în păcat.

  3. Radu Iliescu spunea...

    Da, bovanne are dreptate. De fapt, in raport cu Dumnezeu atat adjectivul "rau" cat si "bun" sunt nepotrivite. Pentru ca perechea bun/rau nu tine de cunoastere, ci de parere (ceea ce e bun pentru mine nu este obligatoriu bun si pentru altcineva).

    Corecta este utilizarea atributelor Maiestuos/Milostiv, potrivite pentru a arata ca Dumnezeu cuprinde pana la urma Totul.

  4. Anonim spunea...

    Ai observat ca "Dumnezeul perfect bun" este specific neoprotestantilor?

    Am auzit de la un preot ortodox (cred) ca Dumnezeu e intai "foc mistuitor" si doar dupa aceea "blandete infinita".

    zic si eu.

  5. Radu Iliescu spunea...

    Da, am observat. Din pacate, renuntand la traditia de exegeza a ortodoxiei crestine (atat celei apusene cat si celei rasaritene), (neo)protestantii s-au deschis tuturor influientelor malefice.

    Da, preotul acela avea dreptate. Si e in logica metafizicii sa fie asa: Dumnezeu nu poate fi "perfect bun", pentru ca niciunul dintre Atributele Sale nu atinge perfectiunea, infinitul, altfel l-ar concura pe Singurul Infinit, ceea ce este o imposibilitate pura (daca un Atribut ar fi cu adevarat Perfect, atunci i s-ar substitui lui Dumnezeu, devenit dintr-o data inutil...). Cred ca nimeni nu are nevoie sa-i explic de ce existenta a doua Infinituri este un pur nonsens...

  6. Anonim spunea...

    Radule,
    vad ca de multe ori apelezi la metafizica, sa-i zicem "universala", pentru a explica notiuni exclusiv crestine.
    merge?! :-)

  7. Anonim spunea...

    ...cred ca Dumnezeu E Prea Mult pentru om deocamdata... toate incercarile de a l eticheta sub o forma sau alta sunt sortite esecului pur si simplu.Vorbim de secole despre El si in afara celor 1223 de pagini (vorbesc d.p.d.v. crestin)altceva nu avem.

Google