duminică, 21 octombrie 2007

Combustibilii ecologici – nebunia continuă

Ne-am mai procopsit cu un trend, cel al benzinei verzi, făcută din porumb. Ce uşurare, n-o să ne mai trimitem băieţii să ne aducă din Iraq canistrele mânjite de sânge, ca să putem noi răsuci liniştiţi cheia în contact când ne luăm tălpăşiţele şi cărţile de credit spre super-hiper-ultra-mega-rafturi. Totul e bine când petrolul se sfârşeşte cu bine. Petrolul a murit, trăiască etanolul!

Chestiile astea îmbătătoare merită trecute prin ciurul imaginaţiei creatoare. Adică nu mă mulţumesc cu vorbăraia optimistă, nici cu standurile de maşini “verzi” din târgurile auto. Nici pariul “ecologic” nu-mi cauterizează neîncrederea funciară în tipul nostru de civilizaţie planetofag. Caut viziuna diavolului acolo unde este ea dintotdeauna: în detalii.

Zice-se deci că vom produce fotoghin, cum ziceau străbunicii la gazul din lampă, din porumb. Care e randamentul la hectar? Ajunge cât să meargă o maşină un an de zile? (observaţi că sunt generos)... Dacă dintr-un hectar scoatem cât pentru 10.000 de kilometri, asta înseamnă în litri pe la 500, în condiţiile în care avem o maşină care nu ia mai mult de 5 litri la sută şi un şofer care se mulţumeşte, cuminte, cu 800-1000 de km lunar. Calculăm, calculăm... Păi, în condiţiile în care la hectar nu sunt mai mult de 50.000 de plante, adică nu mai mult de 75.000 de ştiuleţi, revine fiecăruia cam 150 de grame de combustibil. Cum e nevoie cam de 5-6 ştiuleţi ca să trânteşti o mămăligă serioasă pe ştergar, rezultă că azi dimineaţă la micul dejun eu şi cu familia mea am consumat un litru de etanol fără să ne dă seama... Nu încercaţi să mă contraziceţi la calcule nici măcar dacă aveţi dreptate, am învăţat exerciţiul statisticilor inutile încă din adolescenţă, de la Jules Verne, singurul autor care putea spune cu precizie de plus/minus o unghie câte fleici de antilopă sunt pe metru pătrat de continent african.

Problema este însă alta. Se pare că pentru a produce etanol e nevoie de o cantitate considerabilă de... petrol. Şi chiar dacă etanolul s-ar produce până la urmă de capul lui, că doar de aia e combustibil, întreaga producţie de porumb a Statelor Unite nu ar ajunge nici pe o măsea a parcului de maşini. Normal, ar trebui să mi se rupă inima de mulţimea maşinilor văduvite de funcţia lor unică, dar parcă mai tare îmi vine să mă întreb dacă voi prinde zilele în care în locul curpătorului cu ştergar pe el peste care tronează galbena aburindă voi aşeza un castron de tablă cu etanol furat din rezervorul propriei mele maşini...

Ceea ce mi se pare însă şi mai important decât complicarea lanţului trofic prin apariţia unui concurent notabil la mămăligă, este un aspect care ţine de mentalitatea civilizaţiei noastre. Unul dintre cele mai importante lucruri care o caracterizează este viteza, cu alte cuvinte capacitatea timpului de a învinge spaţiul, ceea ce este propriu-zis o răsturnare a proporţiei dominante în celelalte tipuri de civilizaţie. Între epoca lui Iulius Cezar şi cea a lui Napoleon nu există, din acest punct de vedere special, nici o diferenţă notabilă. Şi unul şi celălalt s-au deplasat călare, iar evenimentele vieţii lor tumultuoase au fost racordate la viteza de deplasare a acestui animal. Nici unul, nici celălalt nu ar fi putut visa la un război de tipul celui din Iraq, şi toate campaniile lor la un loc un au făcut atâtea victime câte poate face un împărat american într-un mandat şi jumătate atunci când vrea. Rentabilitatea crimei este net superioară prin capacitatea rapidă de transport (şi nu doar prin ea, dar nu are rost să ieşim din cadrul acestui text).

Opţiunea pentru metanol înseamnă în mod implicit că nu vrem sub nici o formă să renunţăm la privilegiile iluzorii conferite de modernitate. Că nu va avea loc nici o regândire a modului nostru de viaţă, că armonia dintre omul modern şi natură se ca reduce la retorica găunoasă a “ecologiei”, că vom continua să fim predatorii planetei cu preţul înfometării celor slabi pentru a avea ce turna în rezervoarele maşinilor noastre. Şi, implicit, este pentru mine certitudinea că nu ne vom opri din cursa în care suntem angajaţi de câteva generaţii până când nu ne vom ciocni de un terminus dincolo de care, într-adevăr, orice înaintare va fi imposibilă.

11 comentarii :

  1. machiavellian spunea...

    Stai putin, nu te hotarasti si tu daca e metanol sau etanol? :)

    Oricum, problema nu e numai a consumului de petrol sau a mancarii. In Brazilia au rezolvat energofagia procesului arzand resturile neutilizabile a trestiei de zahar. Problema e ca au facut etanolul viabil economic prin tone de subventii de la stat. Adica ia de la noi, da industriei si ne spune ca e mai ieftina decat petrolul.

  2. negru_sarab spunea...

    Duminica trecuta pe tvr1 un preot remarca faptul ca lumea moderna a ajuns sa fabrice mancare din petrol si combustibil din... mancare.Ce dovada mai buna se poate gasi pentru prostia umanitatii actuale?

  3. machiavellian spunea...

    http://www.ft.com/cms/s/0/e0a5e0c2-818f-11dc-9b6f-0000779fd2ac.html?nclick_check=1

  4. Wandering Elf spunea...

    Nu ai cum sa faci un om, darmite o civilizatie, sa renunte de bunavoie la confortul material, la ce i se pare "bun". Adica, nu poti impune civilizatiei actuale calul in locul masinii. Zici ca masina e pentru hiper-super-marturi. Nu e numai pentru asta, e pentru multe si daca societatea respectiva nu asigura un transport in comun si nu il incurajeaza/descurajeaza masina, atunci nu ai ce face.

    Vorbesti de cal, ca fiind comun lui Caesar si lui Napoleon, cat si intermediarilor. Asa'i, specific romanilor este sistemul de drumuri si de eficientizare a transmisiei informatiei numai prin cal, chestie care s'a pierdut si a trebuit reinvatata.

    In final, nu cred ca problema petrol/etanol este cea importanta, ci cea a tipului de civilizatie.

  5. Doru Oprişan spunea...

    Intr-adevar, nu ne vom opri la timp. Care timp nici nu e asa departe cum am crezut pana acum cateva zile:
    http://doruoprisan.blogspot.com/2007/10/intunecarea-globala-numaratoare-inversa.html

  6. Radu Iliescu spunea...

    Draga machiavellian,

    singura diferenta pe care o vad intre "etanol" si "metanol" este prezenta consoanei "m" in fata celui de-al doilea termen :-)

  7. Radu Iliescu spunea...

    Intr-adevar, wandering elf,

    nici o civilizatie nu poate fi facuta sa renunte la ea insasi, nu foarte usor in orice caz, si nu cand este vorba de a renunta la ceva rau pentru ceva bine (cred ca o alegere inversa e mai usor de indus, conform principiului degenerarii...).

    Si ai dreptate, problema petrol/etanol nu este importanta decat atata vreme cat tine de simptom, si nu de esenta civilizatiei. Grav este faptul ca lumea noastra traieste o sinucidere lenta... Dar si acest lucru face parte din logica generala, deci si ceea ce e grav iai are loc lui in tabloul general.

  8. krossfire spunea...

    Si mai simplu poti reduce problema la campurile de rapita cultivata pentru biodiesel la noi in conditiile in care noi nu avem niciun fel de punct de dozaj biodieel.

  9. machiavellian spunea...

    Radule, ia o dusca de etanol cu m in fata si daca nu orbesti promit sa-ti dau o lada de bere. ;)

    Si este o diferenta serioasa. E ca si cum ai spune ca diferenta dintre acetona si uleiul de gatit este numai de nume.

  10. Radu Iliescu spunea...

    Draga machiavellian,

    eu nu te contrazic, doar imi exhib fara nici o jena ignoranta. Si sa stii ca am priceput, in cele din urma, dar nu stiu pentru cata vreme :-)

  11. machiavellian spunea...

    Lasa, eu sunt inca nervos ca n-am gasit ieri in depozit sticla de metanol si nu am putut sa-mi fac reactia. Si cu etanol evident nu mergea.

    PS: In productia de biodiesel se utilizeaza metanol. Cu tona. Deci nici acolo nu scapi de el.;)

Google