vineri, 25 ianuarie 2008

René Guénon şi Mircea Eliade, sau ce se pierde atunci când se câştigă ceva

Într-un roman cu nume stupid (Trois sucettes à la menthe), Robert Sabatier surprinde o situaţie pe care am trăit-o, la un moment dat, fiecare dintre noi: ce vreau să mă fac când am să fiu mare? Micuţul Olivier Chateauneuf, după decesul părinţilor, este înfiat de unchiul Henri. Ce vrei să fii când ai să fii mare?, îl întreabă adultul. Totul, spune cel ce se visează cântăreţ de operă, marinar, pilot de curse, boxeur, campion de tenis, medic, explorator, cavaler, actor...

În timpul unei lungi părţi a vieţii, îţi zici: Când am să fiu mare, voi face... sau: Mai târziu, voi deveni..., şi apoi, într-o dimineaţă, în timp ce-ţi tunzi barba, te priveşti în oglindă şi apare o evidenţă dictată de trecerea timpului: Când voi fi mare..., dar acum sunt mare, şi sunt negustor de hârtie, nu sunt nici actor, nici cântăreţ, nici dramaturg... Şi, dacă totul merge bine pentru tine, alţii afirmă: “Este un om realizat!”, în vreme ce tu n-ai realizat decât ceva, exact lucrul care te interesa cel mai puţin, şi le-ai ratat pe toate celelalte.”

Dacă cineva m-ar întreba care este exact momentul când se maturizează un om, aş spune fără greş că e clipa când decide să nu facă ceva anume, dar ceva ce poate face. Când întoarce spatele unei perspective perfect fezabile. Adolescenţa şi prima parte a tinereţii sunt momente ale opţiunilor. Maturitatea şi bătrâneţea e al florilor şi al roadelor. Devii adult atunci când decizi să nu mai începi ceva de la zero, eşti încă tânăr câtă vreme poţi da cu piciorul la ceva important, şi să râzi senin după aceea. Nebunia poate fi altfel: am cunoscut un tip care a aruncat peste bord în câţiva ani trei lucruri importante: o carieră universitară, o carieră în radio şi o carieră în afaceri. Pe fiecare le-a avut într-un mod care friza superlativul: ca student colaborase cu consultantul ştiinţific al facultăţii la elaborarea unui dicţionar, ca ziarist îi luase directorului de la BBC un interviu, ca om de afaceri pornise de la zero şi ajunsese departe. La vreo treizeci de ani s-a trezit fără nimic, dar cu dorinţa de a nu mai renunţa la ceea ce avea să câştige. Devenise, fără să ştie, adult...

Nu m-am putut împiedica să mă gândesc la aceste lucruri atunci când am decis, în sfârşit, scrierea unui text despre Guénon şi Eliade, a cărui idee s-a născut prin decembrie, în cursul unor discuţii cu nenea Ştefan şi cu nenea Insurgiam. Nu le ascundeam dispreţul pe care-l am pentru ultimul, şi nu e un secret admiraţia pe care o nutresc pentru primul. Motivele sunt, cu prisosinţă, întemeiate. Până la un punct amândoi au un destin similar: aviditate intelectuală şi putere de studiu, atracţie pentru sacru şi îndeobşte pentru India. Anii căutărilor nu-i pot prea uşor deosebi. Până într-un punct, când fiecare decid. Negustor de hârtie vs. ceea ce doresc realmente.

Pentru René Guénon, momentul este teza de doctorat pe care i-o propune lui Simon Lévi, de la Collège de France. Acesta din urmă i-o returnează, refuzând pur şi simplu s-o comenteze. Sub numele de Introducere generala la studiul doctrinelor hinduse, ea va fi mai târziu publicată, şi conţine in nuce toate tezele guénoniene, pe care acesta le va dezvolta de-a lungul întregii sale opere. Un caz singular, după ştirea mea, de autor care să-şi enunţe sub o formă sintetică întreaga contribuţie intelectuală pe care o va lărgi mai târziu. Refuzând compromisul şi echilibristica universitară, Guénon a ales. A ales să-şi ducă viaţa departe de universităţile europene, într-o marginalitate care s-a dovedit, paradoxal, fecundă celor ce aveau să-l citească mai târziu. Nu a existat un profesor doctor docent Guénon, autor de conferinţe şi comunicări ştiinţifice, dar a existat ceea ce se poate numi cel mai mare eveniment intelectual european al secolului XX, atât de mare încât nebunia modernă a făcut eforturi susţinute să-l ignore, şi atunci când n-a mai putut asta să-l interpreteze idiot. Mă gândesc îndeosebi la cazul Dimineţii magicienilor, una din cele mai proaste şi mai bune cărţi care mi-a fost dat să citesc vreodată, în care Jacques Bergier şi Louis Pawels lasă să li se prelingă din vârful stiloului afirmaţia demenţială: “Nazismul este guénonism plus tancuri”. Şi asta în condiţiile în care anti-modernul Guénon afirmase în anii ’30, când cancelariile europene se lingeau pe bot cu Hitler, că nazismul, deşi anti-modern, va face mai mult rău decât bine! Despre Bergier s-a spus că era absolut genial, supercult, supercapabil. Se vede, în asemenea circumstanţe, că Guénon avea dreptate atunci câñd spunea că geniul nu înseamnă, în fond, mare lucru...

Mircea Eliade a ales şi el. Şi ştia foarte bine ce-a ales, în această privinţă nu l-a putut duce nimeni, a fost suficient de lucid să-şi asume consecinţele până la fundul pocalului. Într-un vis pe care l-a avut la o vreme, şi pe care-l relatează nu mai ştiu unde, i s-a arătat o cupă spre care întinde mâna. O cuprinde puţin, apoi o scapă şi se face fărâme. Nu trebuie să fii expert în simbolistică sacră ca să ştii că adolescentului miop i se arătase Graalul, pe care însă l-a pierdut pentru totdeauna. A fost, ca toţi cei care se apropie peste fire de religie, foarte aproape de ceva a cărui valoare nu încape în aceste rânduri. Poate în India, poate în Occidentul în care posibilităţile iniţiatice n-au dispărut niciodată pentru totdeauna. A zis: pas! A preferat să citească multe-multe cărţi, cu ajutorul cărora să scrie alte cărţi. A reuşit să scrie chestii atât de neimportante încât toată lumea a rămas încântată de valoarea lor. Ca să nu-l piardă, i-au făcut prima catedră de istorie a religiei, adică primul loc unde religia a putut fi în sfârşit studiată ca o chestie moartă. Spre finalul carierei, atunci când a fost oarecum somat să dea socoteală despre trecutul lui legionar, a tăcut chitic, probabil că uitase nebunia frumoasă în care românii se căutau în ortodoxie, sătui de pălăvrăgeala neghioabă a aleşilor.

În mod ironic, ceea ce constituie partea cea mai exterioară şi mai accesibilă din opera guénoniană, universitarul român nu mai ajunge să trateze niciodată: repudierea lumii moderne. Recomandam undeva ca parcursul la Guénon să înceapă cu Criza lumii moderne. E uşor, e clar, e evident, creează interes. Eliade îşi propune să continuie Istoria ideilor şi a credinţelor religioase cu un al patrulea volum, dedicat pseudoreligiilor laice, a utopiilor doctrinare. Renunţă. La ce bun să-ţi faci antipatii? Mai bine înşiri propoziţioare erudite despre te miri ce, succesul e garantat. Universităţile sunt locuri unde sunt închişi oamenii inteligenţi, pentru ca nu cumva, lăsaţi liberi, să se asume şi să pună în pericol sistemul. Universitarul este obligat să viseze ştiinţific, într-un cadru epistemologic împotriva căruia revolta este tratata drept “obscurantism”. Eliade s-a adaptat perfect situaţiei. A devenit un negustor de hârtie, şi admit că în calitate de negustor de hârtie “s-a realizat”. Cu preţul pe care el însuşi îl ştia...

Cu riscul de a-i şoca şi mai mult pe admiratorii de diverse istorii ale religiilor şi ale ideilor religioase, am să evoc o intuiţie formulată undeva de Gaston Georgel, intuiţia dublului. În lumea sublunară nimic nu este unic, pentru fiecare lucru există o umbră, lucrurile plimbându-se astfel perechi-perechi. Soţul are soţie, muntele are vale, norul are soare. Atunci când se petrece un mare eveniment intelectual, el este însoţit în virtutea acestei intuiţii de o maimuţăreală sinistră. Îl numesc pe Eliade maimuţa lui Guénon, omul care a ocupat partea cea mai importantă a scenei oferind, în cel mai bun caz, nimic. În fapt, mai mult, mai grav, deturnând interesul sincer pentru spiritualitate a unor tineri cu nişte scheme structuraliste care nici nu mântuie pe nimeni, nici nu lămuresc vreun adevăr, simple elucubraţii meşteşugite care induc în eroare pe cei care altminteri, ar putea afla nişte lucruri autentice. Maimuţa primeşte aplauzele, e mângâiată pe căpuţ şi i se aruncă banane. Cel care cu adevărat are ceva de spus nu mai are cui spune, succesul maimuţei redefineşte termenii...

E de întrebat, în cele din urmă, dacă cei doi s-au cunoscut, într-un fel sau un altul. Guénon nu-l citează niciodată pe Eliade, excepţie într-o recenzie la Mitul eternei reîntoarceri, în care îi reproşează, elegant dar ferm, folosirea improprie a unor cuvinte şi concepte. Excesul de estetism, deci. Tonul e amabil, dar lipseşte vreo apreciere laudativă oarecare. Răceală. Eliade îi dedică un articol tâmpiţel în volumul omagial publicat postmortem de Cahiers de l’Herne. Mai ştiu o chestie de la un prieten, dar pe care până nu am vreme s-o verific eu însumi, prefer să nu-mi încarc conştiinţa nici măcar cu riscul unei calomni...

59 comentarii :

  1. Ilie Catrinoiu: http://culianu.wordpress.com/ spunea...

    Sa inteleg ca, din punct de vedere spiritual, Eliade e cu mult in spatele lui Guenon? Adica ideea "sihastrului" e neaparat purificatoare pentru un intelectual, dar nu numai? Ceva in genul lui Serafim Rose?

  2. Radu Iliescu spunea...

    Pentru mine este foarte greu sa fac o apreciere a pozitiei spirituale. Pot insa evalua impactul scrierilor lasate de fiecare dintre ei. Lucrarile lui Guenon CHIAR INSEAMNA CEVA, in vreme ce notitele lui Eliade sunt munca de elev sarguincios si nitel tampit. Pe Guenon il citesti ca sa pricepi, pe Eliade ca sa aduni ceva informatii. Nu se pot compara.

    Cat priveste "sihastria", n-au fost unul mai izolat decat altul. Nici Eliade n-a fost VIP de drumul mare, nici Guenon n-a trecut neobservat. Au stat amandoi in linistea cabinetului, obligatie functionala pentru cel ce decide sa scrie. Insa linistea e si ea pana la urma un instrument, nu purifica in sine pe nimeni.

    Diferenta fundamentala este ca unul a asumat religia la cel mai inalt nivel, in vreme ce celalalt a castigat din ea renume si parale.

  3. Anonim spunea...

    Domnule Iliescu,

    Am ajuns sa va citesc articolele prin intermediul unui prieten, fost coleg de facultate, unul dintre domnii care v-au provocat la o analiza Guenon-Eliade. Nu pot sa spun ca va admir, nici nu cred ca aveti nevoie, pentru ca, nu-i suficient sa scrii alert si proteic despre lucrurile care cu adevarat conteaza. Diferenta, as zice, o face felul in care ele sunt asumate, iar aspectul acesta mi-e necunoscut. Gratie posturilor dumneavoastra am ajuns insa la Guenon si Evola, titani ai culturii moderne, motiv pentru care va sunt recunoscator.

    Punctul dumneavoastra de vedere, care-l favorizeaza pe Guenon in detrimentul lui Eliade, se sprijina, as zice, exact pe confuzia pe care o face si Nae Ionescu in prefata celebrului ,, De doua mii de ani’’, loc in care afirma ca evreii, dupa deicid, isi pierd calitatea de ,, popor ales’’. Confuzia intre planul filosofiei istoriei si cel al teologiei ii este enuntata Profesorului de Mircea Eliade, ce-i imputa primului ca mantuirea unui popor n-o decide omul, pe Scaunul Judecatii tronand Dumnezeu. Asa ca, masura in care Eliade, spre deosebire de Guenon, si-a asumat cele scrise, adica le-a trait, as spune ca nu sunteti dumneavoastra in masura s-o judecati, ci doar Dumnezeu. Fireste, dumneavoatra puteti scrie despre ce se vede.

    In lumina celor spuse mai sus, infatisarea lui Eliade ca ,, negustor de hartie’’ constituie, as spune, o perspectiva vulgarizanta, lipsita de obiectivitate. Pretuiti-l macar din punct de vedere stiintific, eruditia lui, as zice, fiind incontestabila. Afirmati ca Eliade, spre deosebire de Guenon, s-a adaptat perfect la botnita reprezentata de discursul pozitivist al carui fief il constituie mediul universitar. As tinde, mai degraba, sa-l cred pe IP Culianu in privinta asta, cel care a trait in preajma lui Eliade, si care arata in monografia dedicata maestrului sau ca supapele revoltei eliadiene impotriva istoriei o constituie mai ales operele sale literare. Infatisat de IPC ca mistagog, Eliade nu doar ca incearca sa initieze in mister ci-l si creeaza, invitandu-si cititorii sa-l descopere. De asta, n-as spune ca Eliade poate fi citit intr-o singura cheie, cea istorica, nefelositoare, fiind insa una dintre ele. Sa nu uitam insa celebrul articol ,, Folclorul ca instrument de cunoastere’’, in cuprinsul caruia Eliade afirma – horrible auditu pentru lumea academica – ca anumite credinte primitive si folclorice au la baza experiente concrete, supranaturale.

    Cat priveste trecutul legionar, nu cred ca Eliade trebuie sa dea socoteala unor neaveniti, oameni care cred ca obiectivitatea e o chestiune ce tine de moda. Si-as spune ca-i bine ca n-a facut-o. Chiar credeti ca publicul occidental, virusat de laic, ar fi putut intelege o miscare ce-si propunea transfigurarea in veac, mai ales in conditiile in care luarea unei pozitii ar fi insemnat reconstituirea unui context european in care chiar Biserica Catolica a avut o atitudine prolixa? Context in care celelalte miscari politice incercasera sa instrumentalizeze religia pentru a accede la putere?

    Lasati-L pe Dumnezeu sa decida daca Eliade a fost maimuta lui Guenon!!!

  4. Radu Iliescu spunea...

    Draga anonimule,

    faptul ca prin intermediul meu ai ajuns la Guenon si Evola (si intraznesc sa spun ca ar mai fi opere si oameni de care ma ocup, dar nu era musai sa epuizezi lista) imi spune ca scopul meu e atins. Imi doresc sa fiu prilej, si pentru tine deja sunt. Fireste, faptul ca ai ajuns la Guenon si Evola, si ca vei sta ceva vreme la curtile lor, ti se datoreaza in mai mare masura decat mie, pentru ca, stii bine, ajungi unde te afli si devii ceea ce esti, nicidecum altfel...

    Spui ca punctul meu de vedere "il favorizeaza pe Guenon in detrimentul lui Eliade". Nu. Eu nu favorizez pe nimeni. I-am citit pe amandoi, Eliade m-a ofticat pe la 19 ani, cand aveam deja lecturi din Origen si Sf. Ioan Gura de Aur, si ma lasase cu gura cascata paginile lui boante despre crestinism. Acum perspectiva e mult mai larga...

    Vezi ca eu nu fac confuzia lui Nae Ionescu, stiu prea bine ce inseamna electiunea divina, si as fi superficial sa consider ca evreii si-au pierdut-o dupa deicid. Asa ceva nu se pierde, nu e o legatura cu vreascuri pe care pur si simplu o arunci din carca atunci cand vrei. Detalii in chiar textul pe care urmeaza sa-l postez maine seara.

    Sa nu-ti imaginezi ca indraznesc sa emit opinii despre mantuirea lui Eliade. Nu. Doar despre cartile lui, care sunt proaste. De o relativa si infima utilitate, deci nu proaste cu desavarsire, dar totusi proaste. Si asta exact pentru ceea ce tu consideri, dintr-o rutina inoculata de-a lungul timpului, ca eruditia ar avea valoare. Daca ar fi asa, atunci soriceii care rod la tomuri in biblioteci ar fi magisteri. In realitate, eruditia e un pericol, pentru ca se formeaza la nivel analitic, iar excesul ei, formele monstruoase, sfarsesc prin a elimina sinteza, capacitatea de a spune lucruri adevarate. Eliade e un exemplu.

    Ideea ca "supapele" motorului sub presiune Eliade ar fi fost literatura e una puerila, si te rog sa nu te simti ofensat. Literatura eliadesca nu depaseste nivelul unor gotice pentru adolescenti, cu mistere absolut onirice. Eu judec din perspectiva sacrului si a deschiderilor spre mit, Eliade le mimeaza, iar cine nu stie despre ce e vorba cade lesne in capcana. Nu exista adevar transmis in opera lui literara, doar tropi retorici.

    Daca cineva cauta sacru in literatura, ultimele doua lucrari care-mi trec prin cap sunt "Procesul" lui Kafka si "Ispitirea Sfantului Anton" al lui Flaubert. Cine cauta carti mari, din care sa culeaga adevaruri, sa citeasca "Privirea regelui" a lui Camara Laye, si "Bouvard si Pecuchet" al lui Flaubert. Acestea sunt capodopere, poarta in ele metafizica nu tocmai usor de decodat. Eliade? Bun pentru imaturi.

    Cat priveste atitudinea lui in raport cu Miscarea legionara, era o voce care ar fi putut spune adevarul. Macar ceva. A preferat sa taca chitic, ca pestele in tigaie. N-a riscat nimic, nu si-a antrenat autoritatea in directia adevarului. Normal, cand vanezi cariera si premii, batai pe umar si metri de carti publicate, nu te mai hazardezi in directii potential nerentabile.

    Pentru toate acestea, fara sa-mi asum vreo pretentie in privinta mantuirii lui Eliade, continui sa consider ca a fost un mascarici. El si Cioran, alt dezamagitor, numai buni de umplut bibliotecile babelor fitzoase cu cultura muuuulta.

  5. Maria Barbu spunea...

    @Radu,

    abia aici, la tine, mi-am dat seama de ce il detestam pe Eliade. Pentru ca a produs doar opere de compilatie, din care lipseste trairea. Cat despre Cioran, desi ma doare sa spun asta, trebuie sa recunosc foarte clar ca solaritatea mea nu se pupa in niciun fel cu lunatismul pesimist transformat in filosofie.

    Ma bucur ca ai scris postul asta. E o lectie, un descantec pentru cei care au fost sedusi, vrajiti de falsele diamante din opere puse acum pe noptiera soacrei mele, o minunata gospodina, cu absurde pretentii intelectuale!

  6. Ştefan Muşat spunea...

    Mă întreb, cu rezerva de rigoare, următorul lucru: conştient fiind de “vulgarizarea” pe care o face în privinţa doctrinelor religioase despre care vorbeşte, Eliade nu este/nu poate fi un deschizător de drumuri înspre un alt palier, mult mai relevant şi totodată codificat, al metafizicii, specific lui Guenon?

  7. Radu Iliescu spunea...

    Draga Maria Barbu,

    dupa revolutie, prin 91 sau 92, am asistat la o faza teribila. O baba intrase in Libraria Humanitas sa-si cumpere ca la vreo 70 de centimetri de carte. A luat Eliade si Cioran, parca si Noica.

    Fiecare dintre ei este dezamagitor in felul lui. Eliade pare sa se ocupe de religie, dar e un simplu documentarist. Cioran vrea sa se ocupe de filosofie, dar e doar un stilisti desavarsit. Noica are ceva mai multe de spus, face scoala si patrunde acolo unde unii nici cu gandul nu ajung. De la cel din urma chiar am avut ceva de invatat, si nici macar n-am pretentia ca am prins suficiente. Din pacate, pentru ca toate au un pret, Noica nu te scoate din Europa, ci te afunda in ea. Un noician de talie ca Patapievici, in virtutea competentelor acumulate in spatiul european, spune basme cu mosi pe grosi imediat ce incepe sa vorbeasca despre Islam, de exemplu...

  8. Radu Iliescu spunea...

    Draga Stefan,

    Eliade merita citit, fireste, dar de catre cineva care este pus in garda. E un om care a tocat o carte fantastica, si poate fi folosit ca indreptar de lectura de catre cel care a priceput deja, din alte surse, cum stau lucrurile.

    Eu ma gandesc in mod serios sa-mi reiau lecturile la Eliade si sa fisez cate ceva pentru Projet Rene Guenon, si nu-l dispretuiesc pentru orizonturile pe care mi le poate da.

    Din pacate, lucrurile nu sunt doar ceea ce par, si marele defect al lui Eliade este absenta de sens. Intr-o lume normala el ar fi fost un scrib harnicut, capabil sa elaboreze bibliografii solide. Atat.

  9. Radu Iliescu spunea...

    Si inca o chestie legata de Eliade. Orice om dedat in ale hermeneuticii si lector cu adevarat al Sfintilor Parinti, al literaturii rabbinice, al exegezei islamice, ar fi fost zgariat la ureche de sintagma "istoria religiilor". E o struto-camila, daca te afli intr-o arie spirituala cu adevarat iti vine sa razi si sa plangi de asa facatura.

    Si asta pentru ca fundamental religiile sunt anistorice. Ele vin din afara timpului, si nu religiile intra in timp, ci timpul se masoare dupa compasul religiilor. Nu poti fi concomitent si credincios si multumit de sicriul unei discipline in care religia e masurata procustian, dupa criterii universitare cat se poate de lipsite de baza.

    Oricum, universitarii n-au nimic de zis, cu rare si notabile exceptii, despre religie. Atunci cand o fac dupa tipicurile lor produc rezultate rizibile. De exemplu nu stiu care orientalist neamt nu era de acord cu numarul de versete coranice inregistrat de sute de ani de traditia islamica. El numarase 6666. Di ce? Pentru ca asa voia muschii lui... Era coleg cu Eliade, nu neaparat in aceeasi universitate, dar purtau aceeasi marca de ochelari de cal.

  10. Anonim spunea...

    Exact. Asta m-a "enervat" si pe mine la "Istoria religiilor" a lui Eliade. Nu mi-a placut titlul - Istoria religiilor. Mi s-a parut ca Eliade face istorism cu religiile. Cred ca la asta se referea si Tutea cand spunea ca "l-am cam contestat eu pe Eliade" :-)Cioran e un ganditor inecat in istorie.

    Apocalipsa nu vorbeste despre sfarsitul unei civilizatii, Apocalipsa vorbeste despre sfarsitul TIMPULUI, ceea ce este cu totul altceva.

  11. Anonim spunea...

    Despre Rene G. sau aflarea in treaba


    Mult stimata redactie,

    in preumblarile fiintal-somnambulice pe ogorul virtual multe ii e dat omului sa vaza. Da cum n-am timp si chef (sictirul metafizic, tata) sa comit p-acisilea o radiografie (pfu pfu pfu, vade retro, ce termen profan, occidental, neinitiat scl.) ma rezum la o mica impartasanie, sau grijanie cum zice vulgul: in nemernicia mea am fost cetitara si io o carte de Rene G. Si nu m-am mirat ca n-am inteles mare lucru. Nici breviarul d-voastra de idei pe marginea cartilor lui Rene nu m-a luminat mai mult. Acelasi sentiment ca intr-o sedinta de chiromantie, in carele doar cu o dumnezeiasca indulgenta ai putea vedea ceva sens in stradania ghicitorului. Si ah, cat de mult vai, cand sensul ala nu se afla in labuta matale ci in banetul placut sunator care-si schimba stapanul. Altfel spus, ideile lui Rene mi se par un fel de maruntisuri, de chinezarii pe tarabele balciomanilor shpiritualizati. Le recunoaste orice ochi, occidental sau oriental, nu importa: dupa coloritul tipator, dupa lipsa de consistenta( plastic imitand metalul, rumegus imitand lemnul, bule de aer imitand fermentatia samd), dupa greselile de fabricatie ("copiatie"), dupa pretul extraordinar de favorabil. Cand eram pusti si vorbeam, fata de altii, cu cei din "gruparea" mea despre secretele noastre, foloseam acelasi gen de limbaj imprecis, vag pretios, oblu ca pisatul boului. Mai important decat secretele era ca ceilalti, restul, sa priceapa ca noi suntem ceva deosebit, ca stim ceva ce ei nu stiu, ca facem schimb de taine munciti de aceeasi transcendenta vocatie. Abia prin distantarea asta secretele noastre deveneau mistere. Revenind la breviar, ma ingrozeste efortul (cel mult cultural din p meu dv) de a insirui capitzele de afirmatii motzate cu idei ale lui Rene. Marea majoritate se inrudesc prin platitudinea lor cu indicatii din manualele de folosinta sau retete culinare. De pilda: "47. Lantul initiatic este o succesiune care asigurã transmisia neîntreruptã care face obiectul initierii." Precizia si claritatea acestei ziceri m-au dezechilibrat spiritual: manca-ti-as, mi-am zis, si eu care gandeam ca lantul initiatic e un sir de verigi lipsa care asigura perpetuarea golului de sacru in lumea asta si care face obiectul la tot soiul de carti si de discutii.... Nu e de mirare ca in atare discutii se vorbeste de "notitele lui Eliade", "de munca lui de elev sarguincios si nitel tampit". Si intr-adevar, NU SE POATE COMPARA, caci numai pentru spiritul ales, izbit zilnic de cateo revelatie, ori pentru saltimbancul care practica mascari ezoterice - priceperea precede culegerea de informatii. Pentru toti ceilalti, neinitiatii, asa lipsiti de aptitudini si initiatori cum sunt, cautarea sacrului trece si prin "tampitelul" de Eliade si, iata, chiar prin blogul lui care este.

    multa initiere ( ca altceva ce sa va doresc?)

  12. Anonim spunea...

    Anonimule, esti un dobitoc. Atat.

  13. Radu Iliescu spunea...

    Draga anonimule,

    zici tu: "in nemernicia mea am fost cetitara si io o carte de Rene G. Si nu m-am mirat ca n-am inteles mare lucru".

    Am priceput. N-a inteles mare lucru. Puteau sa te opresti dupa acest enunt. FAPTUL ca n-ai inteles e important. In rest, MODUL in care n-ai inteles, nu conteaza. A nu pricepe e tot ceea ce conteaza, culorile nepriceperii sunt pura pierdere de vreme...

    Ma tem ca nu te pot ajuta. In privinta "nemerniciei tale", nici atat. Sunt lucruri care se rezolva de la sine, sau deloc. Din experienta, iti zic ca timpul isi va spune cuvantul. Care cuvant? Nu stiu...

  14. Anonim spunea...

    Oare de ce mi se pare anonimul asta fals un mazgaloi lipsit de curaj?

    Adevaratul anonim

  15. Radu Iliescu spunea...

    Draga anonimule (ultimul dintre ei),

    anonimatul este o strategie foarte buna atunci cand nu vrei sa risti nimic "sa-ti pierzi fatza", cum se spune in cultura chineza si in pragmatica europeana. E o tehnica facila daca nu esti sigur pe tine, sau pur si simplu din comoditate nu ai chef sa te alegi cu nicio consecinta.

  16. Anonim spunea...

    lume, lume

    incep sa regret ca v-am deranjat din jocul vostru, bagandu-ma-n seama voastra.
    La ce-am vazut in breviarele alea ma asteptam, daca nu la alt gen de cititori, cel putin la alt gen de reactie din partea d-voastra, domnu` Iliescu. Nu inteleg de ce anonimatul unora (!) va oripileaza in halul asta, de ajungeti sa vedeti nushce consecinte... Sa fim seriosi, suntem in virtual, nu la o sedinta de partid si atata timp cat m-am purtat civilizat (sunt sigur ca o sa ma contraziceti, caz in care va reamintesc de diferitele forme de limbaj) numele meu va lipseste tot atat de mult cat va ajuta anonimatul: deloc. Asta vrea sa zica ca sunt un neica nimeni, poate m-am scoborat ieri din bananier (aici il simt pe fosforu cum se gadila, he he ) deci n-am nici o fatsa de pierdut, ca, vezi Domnne, nu sunt si nici ma cred vun initiat, dar, in nemernicia mea, chiar nu pricep de ce sa tre sa ma catati la buletin daca nu va place postarea mea. Deci da, domnu` Iliescu, n-am priceput mare lucru, insa ce ziceti d-voastra - ca "FAPTUL", nu "MODUL" conteaza - cred ca inteleg si fiori dintre cei mai racorosi mi se bulecesc pe sira spinarii. In fata acestui machiavelism shpiritual, io unu, in nemernicia mea, regret ca ne-am scoborat asa da rapede din copaciu. Da ma rog, in spiritul ideii d-voastra, intaietate o au aia de-or cazut, nu cei care mai cauta o cale sanatoasa de a ajunge pe pamant ca sa nu-si buleasca de la primul contact biped cu solul tartacuta.

    "A nu pricepe e tot ceea ce conteaza, culorile nepriceperii sunt pura pierdere de vreme..."
    Ma intreb: in ce traditie ingamfarea asta de Negru Voda e un scop in sine (caci mijloacele s-a vazut ca nu conteaza)?

    Intebarea e desigur retorica, caci, asa cum voi v-ati lamurit cu dobitoacele si ati stabilit consecintele, si eu m-am fost lamuritara cu blogul lui care este si boalele de ochi ale initiatilor da p-acisilea.


    cu flusturari de batista,

    tot io

  17. Radu Iliescu spunea...

    In nemernicia ta. Cand iesi din ea, revino. S-ar putea sa fiu tot pe aici, dar nu-ti promit sa te astept in mod special.

  18. Anonim spunea...

    asadar, fac un scurt rezumat ! asta este blogul intelectual unde iti expui unicitatea literara . palestina lacrima mea , fiind doar un ventil de frust impotriva evreiilor si motorul propagandist impotriva "ovreilor" . manierele tale , par aici oarecum mai.. hai sa le numim "de salon" ...k-iar daca ponigresti in aroganta-ti incomensurabila mai unul , mai altu`, scriitor consacrat!

    daca ai avea curajul raspunderii , nu te-ai ascunde dupa un avatar "tres - e-vul mediu`". oare cine este in foto chip?

    p.s.ah, observ plina de incantare ca nu ma blochezi nici pe un blog , de ce ? oare ce tre` sa provoc in fiinta-ti colerica spre a "izbutii" status "persona non-grata" ???
    a(ta)
    emma enescu

  19. Anonim spunea...

    ...si dier ? un "non-raspuns" de genul : trebuie sa le dau cu "subsemnatu`" celor care finanteaza intreaga (h)istorie ( deci arabii- bezina-atingand un barometru`exorbitant actualmente-terorismu` este en vouge/ trend /lucrativ)..pentru volumul de accesari , deci, en-gross, nu admit un asemenea argument,oki?
    foloseste putina materie cenusie , spre satisfactia mea !

    emma enescu

  20. Anonim spunea...

    Draga emma,ma incearca o mare dezamagire sa constat ca tu nu esti mazgaloy(iti recomand blogul lui).Ca fapt divers,daca tu ai avea un blog eu nu m-as chinui intr-atat sa-ti combat ideile (obosite).Fetitzo,pastreaza tacerea,doar stii ca este de aur si poate fi o buna investitie de viitor.
    Anonimul de mai sus

  21. Anonim spunea...

    draga anunimul cel de sus, sa vad daca am priceput ceva :
    1.esti dezamagit
    2.daca as avea un blog-ar trebuii sa il numesc mazgaloi-caci - eu nu prea ma pricep la scribareala (adica tocmai aici ma cunosc mai bine )
    3.indiferent daca doresc sau nu , este mai eficient sa combat ideile altuia - ale mele fiind uzatate/rasuflate
    4.daca voi tacea mormant -voi fi platita in aur?

    kiar ? si cat timp sa tac ...?

    multumesc pentru sfat . desi nu imi este permis sa vorbesc cu necunoscuti - nenominalizati.

    emma

  22. Anonim spunea...

    am fost pe blog si ti-am citit comm-ul sexist si m-am razgandit. cred ca voi renunta la aur.

    si radu ba da ai ce face : repet blocaj, cenzura , inlaturarea comentariilor , doar ce nu se doreste acest lucru.

    p.s.tu esti insurat?-sock! kiar cu o femeie?-sock? si inca esti in viata?-sock !ma amagesc cu ideea ca cineva a avut doar o singura alternativa la sinucidere - adica casatoria ! ufff. ma cuprinde tristetea si compasiunea cu aceea persoana ! amen

    emma

  23. Anonim spunea...

    si raduuu? esti un ticalos sexist.aici s pe celalalt blog te porti relativ normal ( indiferent cum se interpreteaza ) si scabiosul din tine il lasi pe toate blogurile. esti igitt !

    p.s sper sa fi odata barbat si sa imi blochezi id-ul !

    emma

  24. Anonim spunea...

    si tin sa te informez pe tine oribilule si companionii tai, machiavelli si phosphoros ca, nu voi comenta demnächst, caci aveti un vocabular de clasa de lemn si nici nu voi accesa aceasta comuniune . punct!
    sunteti plictisitori ! pentru a-mi trezii interesul trebuie sa ma ameninti ca vei aduce islamu-ti iubit in zona . atunci vin...in urjenta!

  25. Radu Iliescu spunea...

    @ emma:

    bau!

  26. Anonim spunea...

    emma,mai mult ca sigur ca bunica ta a fost ana pauker sau vreo alogena adusa de rusi pe tancuri si pusa sa bata detinutii politici cu creionul peste testicule,altfel nu imi explic de unde atatea spume la gura.
    tot anonimul de mai sus

  27. Anonim spunea...

    anonimus cel de sus radu ( fara virgula) ...nu-i asa, ca ce prost crescut a ramas romanul in ultimii 18 ani de libertate de exprimare? in special barbatii. nu ma mir, ca rar se aude ceva bun de ei. nu sunt surprinsa cand femeile favorizeaza cu totul altceva .ceva mai deosebit nu atat de comun.nu acest cliseul obisnuit.le dau intru totul dreptate. sunt doar o mana buna pe blogspfera(de barbati nu de cantitati neglijabile cu haine ieftine si "colonie" neplacuta la nasic) ...si din pacat am realizat ca si acestia traiesc in canada,elvetia,belgia,state, israel, franta,germania.

    dar ce sa spun? dinosauria sunt doar in intitutele de cercetare stiintifica. nu imi pierd speranta. raman plina de optimis.

    cam atat !

    emma enescu

  28. Anonim spunea...

    aberatia ta de raspuns nu are nici o legatura cu ceea ce am scris eu.nu trebuie sa te superi ca esti ruda cu ana pauker si faci din biata limba romana un soi de idish,asta e,fiecare pasare pe limba ei piere.
    tot anonimu'(spre dezamagirea ta sa stii ca nu ma cheama radu)

  29. Anonim spunea...

    anonimul radu : si iti dau pe deplin dreptate cu islamul vazut prin prisma barbatului . cine se aseamana se aduca. poate reusiti un export en-gros in tarile arabe. ati fi o adevarata usurare pentru o romania moderna, unde femeia reuseste sa se miste libera si fara a fi intampinata de boi(sau s-or numi bivoli) plini de prejudecata,ingusti si incatusati in masculinitatea lor atat de nesemnificativa si minimala.

    emma enescu

  30. Anonim spunea...

    mai fata,ce treaba are masculinitatea cu idishul din spusele tale?
    anonimu' radu(daca vrei tu...)

  31. Anonim spunea...

    si acum tot pentru acel tip de barbat redus : nici macar nu sunt evreica , cel putin nu direct prin sange. sunt ardeleanca , insa urasc din tot sufletul antisemitismul , rasismul , homofobii, sexsiti ,islamistii (pe care ai uraste o lume civilizata intreaga ) comunistii si toti ipocritii din romania si peste hotare. spre norocul lumii in alte parti oamenii au orizonturi cu mult mai largi. gramatica pe care o folosesc este de propria-mi persoana grav ultragiata, insa asta o aud doar de la magarul de roman prost crescut. alegeti pe cine vreti , eu sunt apolitic orientata ...doar cu o singura dorinta nezdruncinata. democratia cu toate micile si gravele ei discrepante.

    amen !

    p.s.pentru evrei si israelis as protesta in plina strada , in orice anotimp in orice colt al lumii. norocul omenirii este ca , majoritatea o gandeste la fel. ma refer la lumea civilizata.

    p.p.s. atitutidea ta are ceva comun cu 65% din populatia rusiei cu predilectie moscova si st.peterburg. multi ingramaditi. restul au emigrat cu tzelul vest.

    emma enescu

  32. Anonim spunea...

    sa stii ca si petre roman zice ca este os de ardelean...da,ai dreptate ,nu esti ruda cu ana pauker ,mai degraba cu mitza baston dupa ultimul tau mesaj:-))))
    anonimul(tot ala)

  33. Ştefan Muşat spunea...

    Anonimule, nu-ţi mai bate capul.

    A ignora, într-un asemenea caz, este cel mai sănătos lucru.

  34. Anonim spunea...

    Bre anonim, auzi da singura ta replică atunci când te enervează cineva e chestia aia pe care o tot repeţi cu ... păstrează tăcerea că vine anonimul şi te mănâncă.
    ...ăăă, şi pentru că mi-ai pocit pocitania asta de nume, Mangaloy, repetat şi nejustificat, îţi urez :
    Să sugi pula în mod spiritual tuturor transgenderilor din România.

  35. Anonim spunea...

    und, Radu Iliescu, dacă tu iaşti anonimul care face remarci răutăcioase în timp ce persona Radu Iliescu este intelectualul politicos, atunci acelaşi îndemn şi ţie. Dacă nu, mea culpa...
    Dar totuşi, abţine-te să scrii despre koan, kung'an ch'an dhyana satori mumonkan keiretsu si alte lucruri despre care habar mult nu ai. Ma vezi pe mine ca scriu despre funcţiile hipotalamusului şi Vernunft-ul kantian?

  36. Anonim spunea...

    Bai Magaroy,chestia cu suptul s-o faci tu cu prietenii tai pederasti("poate fi un homosexual crestin?",vai...)
    Magaroy,vezi ca este o fata dragutza pe aici,Emma o cheama, nu vrei o relatie normala?

  37. Anonim spunea...

    Bine. Reformulez, parce que văd că n.am prea fost politic corect.
    Să sucţionezi TOATE pulile din România, indiferent de orientarea sexuală.
    Si nu, nu vreau o relaţie normală, vreau o relaţie voayeristă cu mine carele mă uit la tine cum ţi-o trag măgarii şi asinii din judeţul Neamţ.

  38. Anonim spunea...

    Bai,Mascaroy,ce urat ai ajuns sa vorbesti,tu ,marele iubitor de Umberto Eco.Tot la fuckultatea de filosofeala te-au invatat injuri?Te credeam un tip ironic si rafinat si cand colo,ce vedem, un badaran din Moldova profunda,din sat de la Pinalti.

  39. Anonim spunea...

    Bai,Mascaroy,ce urat ai ajuns sa vorbesti tu, marele admirator de Umberto Eco.Tot la fuckultatea de filosofeala ai invatat sa injuri?Te credeam ironic si rafinat si cand colo,ce sa vezi,un badaran din satul lui Pinalti.

  40. Anonim spunea...

    Exact.
    Mi-am dat arama pe faţă.
    M-am deconspirat. Ce să fac, "nu pot păstra tăcerea"
    Noi, absolvenţii de pilosopie bădărani şi bahluvieni, te fuck în gură pe tine, Anonimul urbei non-provinciale. Asta ca să fii conştient, epistemologic vorbind, de acest lucru.
    Menţionez faptul că indiferent dacă nu m-ai fi contraargumentat, referitor la posturile ecoetice, complet pe dinafară şi principial mârlănesc, cred că tot aş fi sfârşit dându-ţi muie.
    Pentru că la facultatea de pilosopie din Iasi, din cate mai tin eu minte, era un curs ce se numea "Cum să dai muie ontică marilor concepte Anonime".

  41. Anonim spunea...

    anonimul : inteleg ca iti doresti trafic . mie spre exemplu imi este absolut indiferent caci eu nu am blog. iar comentariile pe care le fac nu sunt in scop comercial. vis-a-vis de aluziile tale doresc sa iti spun un lucru de fapt chiar doua:

    barbatii de genul tau sunt doar barbati- pentru ca femeile simuleza placerea sexuala atat de maiestruos incat acest heteroseualism va perpetua o vesnicie si jumate. de ce ? ... noi femeiele avem nevoie de "barbati"- deci cei posesori de un falus si testicole , pentru ai trimite in razbel, la mina, si pe cativa in frontul pentru apararea "drepturilor umanitare" cu stiloul . na ia...aceia,ultimii,ai cunostem noi bine.. nefiind capabil nici macar pentru a purta o vesta-antiglont spre ai trimite in gazastreifen sa fac recherche si sa practice jurnalistica obiectiva. apropos, acei heterosexuali islamici spun : ca homosexualismul trebuie condamnat la moarte , femeia viaolata la fel caci ea pagana fiind , ia provocat barbatului erectia si "urmarile". vezi cazul imamului din sindey -australia -- care afirma-ca o femeie care nu poarta burka, este singura responsabila daca va fi violata sau nu !

    oare nu reuseste nimeni sa va deporteze in teheran.

    p.s.radu pentru tine imi fac un minus in cont si iti cumpar bizniz-klas-doar dus.

    cu simpatie
    emma enescu

  42. Anonim spunea...

    au iar greseli ortografice si ortoepice ...oare nu vin scuterii sa ma faca plat. asa fac adevarati barbati cu o femeie ..o--in grup- singuri nefiind capabili.

    emma

  43. Anonim spunea...

    bai,ce bine va sta unul langa altul!Eminem mangaloy impreuna cu emma enescu mai rau decat o haita de caini turbati!
    Tot anonimu' care va deranjeaza tolerantza europeana si laba filozofala.

  44. Anonim spunea...

    ah si inca ceva : dupa ce ..in virtutea straduintei voi invata a scrie relativ corect si coerent in limba romana , imi fac blog.
    motto-ul il am deja :

    "baaaah aisho, vezi fata ca hussein al tau se duce sa se deturneze in vro` zece zionisti israelis, da io tz`am lasat 10.000 de dolari d`aia diabolici americanos, la cumatru mahmud, cu care ma intalnesc in rai (uno) unde ne asteapta 72 de fructe proaspete (adica un cos de 72/mere/jonatan) "

    mda...dar cum ziceam , tre` sa invat limba . poate araba mi-ar folosi de minunetzuri.

    emma enescu..cu aceiasi forma de simpatie ca la inceput !

  45. Anonim spunea...

    anonimus ?..iti reamintesc cu mare parere de rau ca o conversatie pseudo-civilizata (mimata) este...hmm , cum sa ma exprim un duce la o stare maladiva si perversa.
    iti explic:
    sa practici intelectualitatea rafinata si exprimarea versata pe alte bloguri care iti atrag o grupa de cititori cu un nivel ridicat , pe de alta parte sa hiperventilezi vulgar sub "anonimitate" si alte nick---(radu @companie ) este rezultatul unor frustrari acumulate . iar lipsa de sport sau activitati similare care iti ofera un ventil - te face sa traiesti paralel indentitate. nu-i asa ? vei spune nu - atunci spun asa-i?

    si aici desigur este radu vizat.
    am avut "placerea" de a citi pe altermedia info - articole de ale tale. o observatie interesanta pe care am facut-o.
    de cate ori se angajeaza cineva la o debata , o disputa deci iti contreaza ideile , este de tine neprietenos intampinat si nu mult dupa aceea , cum mi s-a intamplat mie, este atacat
    destul de neplacut de altii ( alte nick-uri). in cazul meu , fiind mai rau ca ma gaseam pe bloguri doar comerciale. acolo "tenorul" a fost fortat oribil.

    cam atat !

    emma enescu

  46. Anonim spunea...

    Pentru emma si eminem mangaloy:nu ma cheama Radu.Ce naiba,voi nu puteti concepe ca pot fi mai multe persoane care nu gandesc ca voi ,pseudo-liberalii europeni?Suntem destui incat sa va enervati,mahalagioy dragi.
    Eu,Anonimul.

  47. Anonim spunea...

    anonimule lipsit de personalitate si no-name ! maai , rau este sa nu te mai poti iscali geo, vasile, ion-de la raion- madalina, mariuca, etc. persönlichkeits-störung ! nu-i bai !

    mie imi este de fapt indiferent ce spui - mai ales de GENEZA - intelegi ? de ce ai simtit impulsul de a te "in-plumta" . egal ! nici asta nu ma intereseaza . EU - reusesc intodeauna sa incrucisez floreta pentru-mi propria-mi siguranta. asta ma face emancipata si acesta fiind si motivul antipatiei mele vii-si la extrema defilat fata de tot ce sufoca o femeie in a se plia , desface , ca personalitate.
    eu insa sunt cu totul fara scut , daca niste barbati oribili ma injura , cu atat mai mult daca o fac in grup ca hienele - fiind in sistemul nostru , cele mai scarboase animale. am ales intentionat aceasta comparatie dupa lezarile pe care le-am supartat ieri.

    in ceea ce il priveste pe mangaloy, daca este homosexual , este ok. primarul berlinului claus wowereit este un TIP WOWWWWWWWWWWWW si homoxexual-destept si jurist , super-politiker. frontmanulFDP-ului guido westerwelle , super politiker , jurist nonplusultra, WOWWWWWWW ministra de invatamant si educatie (sper ca este buna traducerea ) este lesbiana .

    aici -in lumea civilizata ( creata pe un fundament catolic ) nu intereseaza pe nimeni. sexul este o chestie privata. religia , este de dorit a nu se practica asa incat sa il deranjezi pe celalat. deci iar o chestie privata.

    asadar: tu vei murii vestejit si frustrat si plin de prejudecati.
    mie imi este indiferent . sa nu fi islamist si terorist . restul se rezolva la sectia psihiatrie.

    emma enescu
    pentru aceasta saptamana ajunge.

  48. Anonim spunea...

    "restul se rezolva la sectia psihiatrie"
    Dupa aberatiile care le scrii nu se prea vede.

  49. Anonim spunea...

    Spuneam că “pragmatismul” reprezintă finalul filosofiei moderne şi ultimul ei nivel de degradare. Dar mai există, şi de mult timp, în afara filosofiei, un “pragmatism” difuz şi nesistematizat, care este faţă de cel filosofic ceea ce materialismul practic este în raport cu materialismul teoretic, şi care se confundă cu ceea ce vulgul numeşte “bun simţ”. Acest utilitarism aproape instinctiv este de altminteri inseparabil de tendinţa materialistă: “bunul simţ” constă în a nu depăşi orizontul terestru, precum şi în a nu se ocupa de nimic din ceea ce nu are interes practic imediat.

    Mi/am aruncat ochii pe cateva pagini guenoniene....in afara de remarci metaultra teosofoloage am descoperit termeni folositi aiurea, termeni vagi carora nu li se precizeaza intelesul, aceiasi termeni folositi cu intelesuri diferite...si in general platitudini. Cand spun platitudini ma refer la platitudinile cu inteles din cele 5 pagini pe carele/am citit, celelalte pagini fiind bolboroseli de vrajitor medieval.

    Succese mari, Radu Iliescu, in proiectele tale.In seara asta o sa fac o sedinta de spiritism, si daca nu apare Nagarjuna, asa cum as vrea io, o sa/l chem pe Eliade sa.i spun ca unui profesor de franceza îi iaşte scârbă de un tâmpit ca el. Crezi ca o sa-i convină?

  50. Radu Iliescu spunea...

    @ mangaloy

    Ce anume te doare, te doare de-ti vine sa injuri si sa urli, te doare de chiar vii si injuri aici?

    Eu te ignor. Nu ai loc intre preocuparile mele. Esti o banala oaie din turma postmoderna. N-am timp de tine. Nu meriti nici 1 minut din vremea mea. Nu poti si tu sa-ti vezi de drum? Clar fiind ca noi doi n-avem aceeasi carare...

  51. Anonim spunea...

    Beeeeee beeeeeee beehehhehe.
    Eu te apreciez, radule, cred că meriţi mai mult decât un minut din viaţa mea. O sa-ţi citesc in continuare cu maaaare plăcere scrierile.
    Beeehheeheee!

  52. Anonim spunea...

    Bai,Martzafoy,ce repede a iesit la iveala bestia din tine!
    Anonimul tau drag
    P.S.Eu cred ca ceva mai profund in fiinta ta isi da seama de adevarul spuselor lui Guenon,insa orgoliul tau de sub Chietrishica nu iti da voie sa recunosti,altfel nu te-ai tot invarti pe aici.Vorba lui Radu,te doare rau,nu-i asa?

  53. Ştefan Muşat spunea...

    Anonimule, asta i-am explicat şi eu mai sus, acum ceva vreme, dar hei, acum este dorinţa (sau putinţa) dumnealui dacă vrea să înţeleagă.

    Mangaloy, după ultima reacţie presimt că o să încep să te ignor şi pe tine. Ştiu că prea puţin îţi pasă, doream doar să te anunţ.

  54. Anonim spunea...

    chiar nu pricep cum de sunt tolerate laturile postate in ultima vreme. parca alta era miza. ori poate ca mi s-a parut. de fapt... si lumea-i alta, vorba ramatorilor.

    oricum ar fi, il dau in ma-sa de virtual si apelez la carti daca am ceva de lamurit. e cel putin mai igienic.

    anonimu` de la 11 si 16

  55. Anonim spunea...

    ..uitasem sa/ti aduc la constiinta ta firava de tine> stimate domnule radu iliescu, in ultima vreme trec printr.o criza spirituala profunda....si cred ca doar daca acceptati sa/mi sarutati languros orificiul anal ma voi vindeca...ce spune al-hitlerescu?

  56. Unknown spunea...

    Sa vedem deci, daca am înteles io bine...
    René Guénon a stat toata viata ascuns si a scris despre esoterism, adica despre partea ascunsa a fenomenului spiritual si metafizic universal. Poate asta sa-i fi fost misiunea, sau "functiunea", cum de multe ori o spune. In plus vorbeste deseori la modul "noi", sau "consideram ca...", vorbind într-un fel în numele unei instante spirituale supreme care exprima numai adevaruri ultime...
    In schimb, Mircea Eliade, care petrecuse în tinerete câtiva ani în India, scrisese romanul Maitreyi, si nu pot sa-mi imaginez ca nu avea habar de latura esoterica a fenomenelor spirituale, a ales într-un gest absolut voluntar sa scrie tot restul vietii despre latura exoterica (cu toate riscurile iesirii la rampa), devenind un hermeneut privilegiat si de talie mondiala al religiilor. Unde e pacatul lui Mircea Eliade, ca nu prea înteleg...?! Mai mult ca sigur ca si el a avut o misiune, sau o "functiune" în sens guénonian...
    In zonele rarefiate ale spiritului nimic nu este cu totul întâmplator!
    As zice mai degraba ca nimic nu se pierde, ci totul se transforma, conform unei legi fizice binecunoscute...
    A bon entendeur, salut!...

  57. Unknown spunea...

    Sa vedem deci, daca am înteles io bine...
    René Guénon a stat toata viata ascuns si a scris despre esoterism, adica despre partea ascunsa a fenomenului spiritual si metafizic universal. Poate asta sa-i fi fost misiunea, sau "functiunea", cum de multe ori o spune. In plus vorbeste deseori la modul "noi", sau "consideram ca...", vorbind într-un fel în numele unei instante spirituale supreme care exprima numai adevaruri ultime...
    In schimb, Mircea Eliade, care petrecuse în tinerete câtiva ani în India, scrisese romanul Maitreyi, si nu pot sa-mi imaginez ca nu avea habar de latura esoterica a fenomenelor spirituale, a ales într-un gest absolut voluntar sa scrie tot restul vietii despre latura exoterica (cu toate riscurile iesirii la rampa), devenind un hermeneut privilegiat si de talie mondiala al religiilor. Unde e pacatul lui Mircea Eliade, ca nu prea înteleg...?! Mai mult ca sigur ca si el a avut o misiune, sau o "functiune" în sens guénonian...
    In zonele rarefiate ale spiritului nimic nu este cu totul întâmplator!
    As zice mai degraba ca nimic nu se pierde, ci totul se transforma, conform unei legi fizice binecunoscute...
    A bon entendeur, salut!...

  58. Rhum spunea...

    excelenta luare de pozitie. multumim! *ultimul cuvant are nevoie de inca un "i" - " unei calomnii.." :) zi frumoasa!

  59. karma police spunea...

    un articol care vrea sa te propulseze in lumea cool a superblazatilor intelectuali, pretinzind ca ai idei proaspete, revolutionare-de fapt o mare bashina pseudo hip. Desigur habar nu ai ca Mircea Eliade NU A ALES.Swami Shivananda i-a arat calea, interzincindu-i sa ramina in India ca ascet asa cum isi dorea, si trasindu-i calea de deschizator de drum. Inside info. You? Boring.

Google